maandag 2 februari 2015

Social media in China


We weten allemaal dat de media in China anders georganiseerd zijn dan in het westen. Ook voor social media gaat dit op. Adoptieouders die in China probeerden te bloggen, kregen vaak te maken met problemen. Want het Amerikaanse Google wordt er niet ondersteund, dus ook blogger en blogspot niet. We hebben eens op een rijtje gezet wat het Chinese equivalenten van de meest bekende social media zijn:

Internet en social media

Nederlands

Chinees

Facebook (verboden)

Qzone, Renren

Twitter

Weibo

What’s app

Wechat

Google

Baidu

Youtube (geblokkeerd)

Youku Tudou

LinkedIn

tianji.com, jingwei.com, ushi.cn

Marktplaats

taobao
 
Het overzicht klopt niet helemaal. Zo is het immens populaire Qzone weliswaar te vergelijken met 'ons' Facebook, maar Qzone combineert het weer met blogs en instagram. Wist je dat Facebook en Instagram verboden zijn achter The Great Chinese Firewall? Ook de Chinese varianten op LinkedIn zijn echt anders. Maar dat heeft weer meer te maken met de culturele verschillen tussen oost en west. In China zijn het hebben van guanxi (vrij vertaald: relaties) immers nog veel belangrijker dan bij ons.
Bronnen: Multiscope, Marketingfacts, Marketingmeds, 2014

Geen opmerkingen: