woensdag 21 oktober 2015
Zegeltjes
Spaar jij ze ook? Wij zijn er dol op! Typisch Nederlands volgens de Telegraaf. In hun Top 100 Typisch Nederlands staat 'zegeltjes sparen' op de 17e plaats. Het zou door onze spaarzame volksaard komen: "Nederlanders sparen ook graag op andere manieren dan op de bankrekening. Kleingeld in potjes, betaalde zegels bij de supermarkt, maar vooral 'gratis' zegeltjes bij de benzinepomp, airmiles en de waardezegels op koffieverpakkingen .... je kunt het zo gek niet noemen of in een gemiddeld Nederlands gezin wordt het wel gespaard., aldus diverse 'Typisch Nederlands' sites.
Van de gratis spaarvormen hebben wij al behoorlijk wat rendement. Gratis autowasbeurten, badhanddoeken (we gebruilken ze nòg!) en een Nespresso-apparaat voor ingewisselde Freebees bij de Kijkshop. Een weekendje weg en menig saunabezoekje van de airmiles. Maar die DE-zegels? Nee, dat lukt maar niet. We drinken (door het Nespresso-apparaat) bijna geen DE en met alle zegels van de theeverpakkingen hebben we na 30 jaar sparen pas één theelepel gespaard.
Maar er is meer! Zo hebben we de zegels van de Blueband al best vaak ingeleverd: ontbijtplankjes, afsluitbare bekers, lunchboxen en nu de koekvormpjes! We hebben ook eens fanatiek gespaard voor
de Jumbo-verhuisdoos toen er een nieuw filiaal bij ons in de buurt werd geopend. Net zoals voor vergelijkbare spaaracties voor de C1000. Die dozen met boodschappen zijn altijd leuk, de kinderboeken of -cd's ook, maar die uitjes? Die spaarkaarten vergeten we altijd op tijd in te leveren, ongeacht welke winkel het organiseert. Kortingen vinden we weer wel heel erg leuk, maar het lukt niet altijd om alle koopjes na te jagen. Dus bewaren we alle stempelkaarten van de bloemist, kapper en schoenenzaak en incasseren op gezette tijden een lucratief bedrag bij een nieuwe aankoop.
Nee, dan die AH-acties voor kinderen! We hebben legio Muppet-poppenkastpoppen, een Smurfenspel, voetbal- en dierenplaatjes en Disneyknuffels. En dan de mini's voor de kinderkeuken en -winkel: we hebben ze allemaal, hoor! Voor onszelf hebben we een achtdelig glasservies bij elkaar gespaard en nu zijn we weer actief op zoek naar de AH-zegels voor het bestek. We kunnen het goed gebruiken, want kennelijk gooien we nogal eens iets in de vuilnisbak. Er gaan vast weer facebook-berichtjes en ruilacties op kantoor aan vooraf, maar dan zitten we weer netjes en compleet aan tafel
Als we dat aan onze buitenlandse vrienden vertellen, trekken ze verbaasd hun wenkbrauwen omhoog. Toen we eens voor een Duitse vriendin zegeltjes van haar eigen supermarkt in ontvangst hadden genomen en die trots aan haar overhandigden, gooide ze ze weg! Ondenkbaar toch? Hoe dan ook, het is een geweldige marketingstunt die kennelijk uitsluitend succes heeft bij de Nederlandse doelgroep. Maar hoeveel extra banksaldo (met rente) en we gehad als we al die acties in klinkende munt hadden ontvangen???
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten