dinsdag 7 oktober 2014

Kinderboekenweek 2014


Op 1 tot 12 oktober 2014 is het officieel Kinderboekenweek! Jan Paul Schutten en Floor Riedel hebben voor het prentenboek Het raadsel van alles wat leeft, respectievelijk de Gouden Griffel en het Gouden Penseel gewonnen. Het is geen goedkoop boek, maar we zijn behoorlijk nieuwsgierig!

Omdat het fenomeen Kinderboekenweek alweer 60 jaar bestaat, is het thema dit jaar FEEST. Op de school van onze meisjes wordt de Kinderboekenweek altijd aangegrepen voor periode met hetzelfde thema die wordt afgesloten met een Open Avond. Vorige week startte de FEEST-week al met een dans op het schoolplein, op de muziek met de gelijknamige titel van Kinderen voor Kinderen. In de klassen is inmiddels al geknutseld met brooddeeg (wij hebben diverse broodtaartjes in de oven mogen afbakken), op de overblijf zijn feesthoedjes in elkaar gezet en de school is versierd met zelfgemaakte slingers.

Afgelopen vrijdag kon het feest dan ook echt goed losbarsten tijdens het speciaal geplande Juffenfeest. Er waren dans- en basketbalworkshops, verkleedpartijen en speurtochten door de school. De Ipods mochten mee naar school en groep 7 werd getrakteerd op fruitspiezen en een spannende film. Gelukkig had mama op tijd alle cadeautjes in huis (per klas hebben ze drie juffen!), zodat M en L niet met lege handen naar school hoefden.

Toevallig heeft M deze week een zogenaamde etalage-les: samen met vriendinnetje M leest ze hetzelfde boek èn bekijken ze bijbehorende film. Het is Tien torens diep geworden, van schrijver Jacques Vriens. De meiden hebben er al heel wat uurtjes voorbereiding inzitten; we zijn maar wat trots op ze hoe ze samenwerken en alles plannen! Natuurlijk hebben de papa's en mama's ook meegeholpen, want het is een dik B-boek en beide meisjes hebben dyslexie. Het boek is nu uit en de film is bekeken. Het is een mooi verhaal, met heel veel lagen en wendingen. Kortom, een leuk en leerzaam project op precies het goede tijdstip in het jaar!

Omdat FEEST bij kinderen meestal wordt geassocieerd met een verjaardag, werken ze in de groepen ook met tijdlijnen en kalenders. Een schoolmoeder, met een eveneens uit China geadopteerde zoon, vroeg Y om advies. Hoe doen wij het met (niet aanwezige) babyfoto's en stambomen? Wat vertellen we wel/niet en geeft dat weleens problemen? In het kort: wij laten de meiden het zelf bepalen, maar geven wel wat suggesties. Zo wil M niet dat haar (enige!) babyfoto op school belandt, dus haar eerste foto is er een van haar met ons in China. Toen was ze al 16 maanden. Niemand is het opgevallen - het enige commentaar dat ze heeft gekregen is: "Wat was jij een schattige baby, zeg!" Zelfs van de jongens! In de stamboom van L geven we met de Chinese vlag aan, dat haar start dáár begon. Daarna tekenen we onze stambomen in, want wij zijn nu immers haar familie. Klinkt simpel, maar er is behoorlijk wat denkwerk aan vooraf gegaan!

Bij elk FEEST hoort natuurlijk ook taart. Dus heeft de schoolleiding bedacht dat we een taartenwedstrijd gaan houden. Een Heel de School Bakt, zeg maar. Laat dat maar aan ons over!!! Elke taart moet een 'verhaal' hebben, dus gaat Y met L een herfsttaart maken, gebaseerd op ons eigen verzonnen sprookje Prinses Paddenstoel. M zal haar taart met vriendinnetje S. gaan bakken. M is afgelopen zaterdag overgestapt naar de musicalles waar S. ook zit. Rond Kerstmis hebben ze hun eerste optreden met de musical Petticoat. Ze zullen in het restaurant optreden, waar een high tea wordt geserveerd. Met eigen gebakken taart. Dat wordt een heuse snoeptaart! De dames zien de schooltaartenwedstrijd dus als een mooie oefening voor het taart voor het musicaloptreden.

Eigenlijk hadden we gisteren ook nog naar onze hoofdbibliotheek willen gaan, waar diverse voorstellingen waren. Maar onze L was na haar zwemles moe en speelde zo tevreden op onze speelzolder, dat we haar relaxmomentje niet wilden verstoren. Zij heeft immers de komende weken afleiding genoeg, want ze heeft ook nog eens twee kinderfeestjes in het verschiet, net als onze M. Hoe toepasselijk!

Geen opmerkingen: